Lean Six ... Florida?
Er moet me iets van het hart. Je kunt van alles zeggen over Amerikanen: sommige zijn niet zo slim, meesten zijn zeer aardig, vaak wat 'overjoyed' en oppervlakkig, etc etc etc.
Eén ding valt me elke keer weer op, helemaal nu ik in een training van Lean Six Sigma zit: ze zijn zo vaak zo ongelovelijk inefficient!!
Voordat iedereen denkt dat ik hier aan het einde van een hele lange reisdag alleen mijn frustraties kwijt wil (deels is dat zo) zal ik het onderbouwen.
Casus 1: We zijn in Madrid. Na een heerlijke hotelovernachting bij Schiphol (zoals in Nederland gebruikelijk is ben je binnen 2 minuten ingecheckt en is alles direct geregeld) en een prima eerste deel van de reis van Schiphol naar Madrid moeten we wachten op de vlucht naar Miami.
Bij de gate zitten alle passagiers. Tussendoor lopen beambten om de ESTA te controleren alsmede je vluchtgegevens en jouw paspoort. Natuurlijk wordt uitgerekend Claire 'at random' eruit gepikt voor een drugscontrole van de handbagage.
In plaats van directe controle wachten ze eerst totdat de hele te controleren groep compleet is alvorens heel langzaam te controleren. Doorlooptijd? 45 minuten....
Het checken van de ESTA blijkt willekeurig te zijn, op weg naar de gate vragen ze nog twee keer of ze mogen controleren ... niet erg efficient.
Casus 2:
Heerlijke vlucht in een dreamliner van Madrid naar Miami en precies op tijd komen we aan. Vanuit het vliegtuig moeten we eerst een paar kilometer lopen door de luchthaven (niet overdreven!). Op diverse punten waar je geen andere kant op kan dan rechtdoor staan beambten de weg te wijzen ... inderdaad rechtdoor...
Vervolgens mag je bij een machine inchecken in Amerika: foto maken, vingerafdruk, ESTA nogmaals invullen (??). Klinkt efficient. Bij de machines 2 dames die regelen dat de volgende in de rij naar de volgende lege machine mag. Bij ons natuurlijk een printprobleem, het vierde controleprintje komt er niet uit. Willen we vragen aan 1 van de dames hoe en wat ... zijn ze ineens allemaal verdwenen. En het mooiste? De passagiers kiezen zelf welke machine leeg is en waar ze aan de beurt zijn :).
Met de printjes naar de fysieke douane. Na een wachtrij van 45 minuten is het eerste wat deze douane beambte doet onze printjes van de digitale machinecontrole in zijn prullenbak gooien!! Hoezo efficient?
Casus 3:
We zijn er door na een paar uur gedoe. Koffers mee en naar de car rental van Dollar. Normaal gesproken mag je bij de car rental zelf een auto uitkiezen en ben je binnen 5 minuten weg. Maar deze keer niet; zoals de mevrouw zei (terwijl ze 15 autoreserveringen in haar hand houdt) 'als het druk is regelen we het anders'. Iedereen de reservering bij haar inleveren en het personeel haalt de auto's voor ons op. In plaats van 5 minuten zelf zoeken hebben we nu 90 minuten moeten wachten... diverse toeristen hun reserveringen waren door elkaar gehaald, de mensen die de auto's op moesten halen namen geregeld pauze of waren verdwenen, etc etc.
Al met al een lange reisdag die zeker in Florida nog verlengd is zeg maar. Eindresultaat is nu wel een mooie oranje auto (morgen foto!), een heerlijk hotel de Fairway Inn in Florida City en een tevreden gevoel: de vakantie is begonnen!
Eén ding valt me elke keer weer op, helemaal nu ik in een training van Lean Six Sigma zit: ze zijn zo vaak zo ongelovelijk inefficient!!
Voordat iedereen denkt dat ik hier aan het einde van een hele lange reisdag alleen mijn frustraties kwijt wil (deels is dat zo) zal ik het onderbouwen.
Casus 1: We zijn in Madrid. Na een heerlijke hotelovernachting bij Schiphol (zoals in Nederland gebruikelijk is ben je binnen 2 minuten ingecheckt en is alles direct geregeld) en een prima eerste deel van de reis van Schiphol naar Madrid moeten we wachten op de vlucht naar Miami.
Bij de gate zitten alle passagiers. Tussendoor lopen beambten om de ESTA te controleren alsmede je vluchtgegevens en jouw paspoort. Natuurlijk wordt uitgerekend Claire 'at random' eruit gepikt voor een drugscontrole van de handbagage.
In plaats van directe controle wachten ze eerst totdat de hele te controleren groep compleet is alvorens heel langzaam te controleren. Doorlooptijd? 45 minuten....
Het checken van de ESTA blijkt willekeurig te zijn, op weg naar de gate vragen ze nog twee keer of ze mogen controleren ... niet erg efficient.
Casus 2:
Heerlijke vlucht in een dreamliner van Madrid naar Miami en precies op tijd komen we aan. Vanuit het vliegtuig moeten we eerst een paar kilometer lopen door de luchthaven (niet overdreven!). Op diverse punten waar je geen andere kant op kan dan rechtdoor staan beambten de weg te wijzen ... inderdaad rechtdoor...
Vervolgens mag je bij een machine inchecken in Amerika: foto maken, vingerafdruk, ESTA nogmaals invullen (??). Klinkt efficient. Bij de machines 2 dames die regelen dat de volgende in de rij naar de volgende lege machine mag. Bij ons natuurlijk een printprobleem, het vierde controleprintje komt er niet uit. Willen we vragen aan 1 van de dames hoe en wat ... zijn ze ineens allemaal verdwenen. En het mooiste? De passagiers kiezen zelf welke machine leeg is en waar ze aan de beurt zijn :).
Met de printjes naar de fysieke douane. Na een wachtrij van 45 minuten is het eerste wat deze douane beambte doet onze printjes van de digitale machinecontrole in zijn prullenbak gooien!! Hoezo efficient?
Casus 3:
We zijn er door na een paar uur gedoe. Koffers mee en naar de car rental van Dollar. Normaal gesproken mag je bij de car rental zelf een auto uitkiezen en ben je binnen 5 minuten weg. Maar deze keer niet; zoals de mevrouw zei (terwijl ze 15 autoreserveringen in haar hand houdt) 'als het druk is regelen we het anders'. Iedereen de reservering bij haar inleveren en het personeel haalt de auto's voor ons op. In plaats van 5 minuten zelf zoeken hebben we nu 90 minuten moeten wachten... diverse toeristen hun reserveringen waren door elkaar gehaald, de mensen die de auto's op moesten halen namen geregeld pauze of waren verdwenen, etc etc.
Al met al een lange reisdag die zeker in Florida nog verlengd is zeg maar. Eindresultaat is nu wel een mooie oranje auto (morgen foto!), een heerlijk hotel de Fairway Inn in Florida City en een tevreden gevoel: de vakantie is begonnen!
Reacties
Een reactie posten